Tur i Aurlandsdalen

I fotsporene til Johannes Flintoe. Turleder Sissel Myhra

Johannes Flintoe bodde mange år i Norge. Sommeren 1819 gikk han Aurlandsdalen sammen med 3 venner. De fleste på den tiden gikk over Filefjell. Flintoe valgte ruten Hallingdal, Strandavatnet og Geiteryggen. Han lagde her skissen til sitt bilde Bjønnestigvarden, bildet var med å gjøre Aurlandsdalen kjent.

200 år senere var vi fem fra Ryggsekken som gikk Flintoes løype. Det var fullt på alle hyttene, vi hadde heldigvis bestilt overnatting. Første natt på Finsehytta, gikk så videre til Geiteryggen. Været var litt skiftende, stopp på Klemsbu i frisk vind(11 m/s). St.Paal på 1700 m, lå i tåke da vi passerte, vi fortsatte mot Omnsvannet og Geiteryggshytta. Neste dag kom med godt vær, vi fulgte løypa til Steinbergdalen (Stembergdalen). Denne hytta er nå åpnet etter å ha vært stengt i ni år. Vi tok en stopp inne på hytta. Vaffeljern og vaffelrøre var satt fram, det ble ferske vafler til lunsj.

Fra Steinbergdalen på 1025 m steg vi opp til 1200 m og fulgte stien i denne høyden ned til Grønestøl og Østerbø.

Overnattet også her på DNT`s hytte, Aurlandsdalen turisthytte. Siste dag gikk vi selve Aurlandsdalen, 6 timers vandring. Stoppet ved Vetlehelvete som er en stor jettegryte. Siste stopp var Sinjarheim. En gård hvor elever fra jordbruksskolen på Aurlandsvangen har gjort mye flott restaureringsarbeid, her er mye kulturhistorie. Fra Vassbygdi tok vi buss til Flåm stasjon. På Flåmsbanen hadde vi en stopp, måtte ut å hilse på huldra ved Kjosafossen.
Fra Myrdal tok vi Bergensbanen til Oslo S.