Fottur i Breheimen og Jotunheimen 23-29 juli 2019

DNT's Massiv 1 og 2. Turleder Knut Hansen.

Deltakere

fra Sota Sæter: 7 deltakere
fra Sognefjellshytta: 5 deltakere til

Tirsdag 23: Oslo – Sota Sæter
Tog fra Oslo S til Otta, buss til Bismo (Skjåk sentrum), og taxi inn til Sota Sæter. En enkel transportetappe.

Onsdag 24: Sota Sæter - Nørdstedalseter
Vi visste at de første 6-7 km ville være en eneste lang motbakke forbi Sottjønnin og opp til høyeste punkt 1585m før nedstigningen til Illvatnet. Og her startet en eneste lang og grov ur, først ned til Illvatnet og senere på øst-siden av vatnet gjennom Illvass-uri. Dette var vår første dag på
turen, og ble en prøvelse for både hodet, hofter, knær og føtter. Men på den andre siden, var det mye morsom kreativitet å se da vi skulle forsere et
par-tre store elver. Noen valgte å vakle over elva barbeint, noen hadde lettere sko å gå i, og noen satset på forsering uten å plumpe, og noen bare gikk på! Og jaggu kom vi trygt over alle elvene, alle sammen. På starten av dagen fikk vi se den spisse nordeggen på Tverrådalskyrkja (2089m) og Jostedalsbreen langt mot vest, og senere over mange timer hadde vi Tverrådalskyrkja på tvers og fikk se den imponerende østveggen.
Torsdag 25: Nørdstedalseter - Sognefjellshytta
Dette var andre dagen på tur, og med visshet om enda en lang dags-etappe, startet vi friskt østover Vetledalen og inn til det høyeste punktet på 1571m halv tolv, og ned for å forsere elva over Liabrevatnet. På slutten av dagen fikk et stort skue over Smørstabbmassivet øst for Sognefjellshytta med
Leirbreen til venstre og Bøverbreen og den flate Smørstabbreen til høyre, delt av den spisse Kalven, og bakom ligger Leirvassbu. Den flate toppen på
Storebjørn (2322m) er alltid flott å se, uansett vinkel.
Fredag 26: Sognefjellshytta – Bøen (Skogadalsbøen) - Knut
Jeg valgte denne dagen å gå direkte fra Sognefjellshytta til Bøen, og planen for resten av gruppen var å gå fra Sognefjellshytta til Fannaråken for
overnatting, over Fannaråk-breen med brefører, og videre til Bøen neste dag. Gitt en god natts søvn for meg på Bøen, ville jeg gå de i møte opp mot Keiserpasset og retning Fannaråken, og gå med lett sekk for å kunne avlaste tunge bører.
Lørdag 27: Bøen opp retning Fannaråken - Knut
Jeg gikk fra Bøen oppover mot Keiserpasset og fikk underveis info om et uhell for en av våre deltakere fra turgåere på veien ned, og fikk låne
kikkerter for å lokalisere stedet høyt oppe i fjellsiden. Jeg stod i Keiserpasset da Luftambulansen kom innover dalen og landet ved ulykkesstedet. Akkurat dette synet er den beste opplevelsen fra hele turen, fordi jeg da visste at deltakerne hadde handlet helt korrekt, og at pasienten var i trygge hender. Fredag og lørdag gikk vi på østsiden av Hurrungane, og nedover Gjertvassdalen kunne vi se «baksiden» og hele spekteret av de virkelig
store i Hurrungane: Gjertvasstind (2351m), Styggedalsryggen (2387m), Centraltind (2348m) og delvis Storen (Store Skagastølstind, 2405m).
Fredag 26: Sognefjellshytta – Fannaråken - Gruppa
Vi hadde en avtale om å treffe breføreren ved den blå bøtta vednedre brekant kl. 13:00, så gruppen forlot Sognefjellshytta kl.09:30 med god
margin for å gå inn til brekanten, spise lunsj der, og være klar til kl. 13:00. Det gikk greit å gå over breen, og videre fra øvre brekant og opp til
Fannaråk-hytta ila halvannen times tid. To av deltakerne valgte å sove ute, for å få med seg både solnedgangen og soloppgangen. Det ble en spesiell opplevelse.
Lørdag 27: Fannaråken – Bøen (Skogadalsbøen) - Gruppa
Gruppen forlot Fannaråk-hytta til normal tid og startet den bratte nedstigningen mot Keiserpasset og videre til Bøen. Et par hundre høydemeter
under hytta er en av deltakerne uheldig og faller stygt. Deltakerne gjør en kjempeinnsats i den krevende situasjonen, og 113 rekvirerer luftambulansen og flyr den skadde deltakeren til Førde Sentralsjukehus med kraftig hjernerystelse.
Søndag 28: Skogadalsbøen -  Fondsbu
Det er flere stier mellom disse to hyttene, og vår tur gikk sørøst-over Urdadalen, opp til Urdadals-bandet, videre på vestsiden av Urdadals-vatnet, på
sørsiden av Kvitevatnet, og over Sløtafjellet til Fondsbu. Kl. 13:00 stod vi oppe på Urdadalsbandet (1440m og høyeste punkt på strekningen), og vi fortsatte på lett fot forbi Urdadalsvatnet og opp til det store Kvitevatnet på god bro over utløpet, og i lett kupert terreng over
Sløtafjellet og ned til Fondsbu. Fra Urdaldalsvatnet kunne vi skue den spisse sørryggen til Uranostiden (2157m), og jaggu meg kunne vi se noen klatrere høyt oppe mot toppen.
Mandag 29: Fondsbu -Tyinosen
Jeg valgte å gå stien til Tyinosen og satse på buss derfra kl. 17:15. Resten av gruppen valgte båtturen fra Eidsbugarden via Torfinnsbu til Bygdin Høyfjellshotell og buss til Oslo.